פולין היתה בעבר השער האירופאי לסחורות מסין.
יהדות פולין שגשגה בזכות זאת.
כיום מגיעים אליה ישראלים רבים לחגיגת קניות.
סביר שגם נמל המפרץ בחיפה ינטש בעקבות פתיחת הקו המהיר.
![]() |
נתיבי הסחר בין סין לאירופה |
מפה נוספת שמטילה צל כבד על כדאיות פיתוח נמל המפרץ בחיפה, ושופכת אור על החופזנות שבה התקבלה ההחלטה להקימו היא מפת נתיבי הסחר הימי בין המזרח הרחוק לאירופה. התמוססות כיפת הקרח באזור הקוטב הצפוני פותחת נתיבי ספנות חדשים בין המזרח הרחוק לאירופה. אורך הנתיב שמעל לצפון יבשת אסיה הוא כמחצית מאורך הנתיב המפותל והמסוכן שעובר דרך מיצרי סינגפור ותעלת סואץ.
זאת אמנם חדשה רעה לשוחרי איכות הסביבה, אך זאת בשורה משמחת לחברות הספנות. הקו הצפוני בין שנחאי לרוטרדם מבטיח להן צמיחה מהירה ורווחים נאים.
על גבי צורת הגלובוס אפשר גם לראות עד כמה קצר משמעותית הנתיב היבשתי שעובר בין סין לאירופה, לעומת הנתיבים הימיים. הנתיב היבשתי של רכבות המטען המודרניות עובר בתחנות המסחר המסורתיות של דרך המשי, ומבטיח את שגשוגן של המדינות ששוכנות לאורכו.
![]() |
נתיבי הסחר הימיים בין המזרח הרחוק לאירופה |
נתיב הרכבות המהירות שעובר כיום לאורך דרך המשי בין סין לאירופה כולל גם שלוחות משגשגות לאיראן, תורכיה, והים השחור. תורכיה והים השחור הן כיום יעד מרכזי לספינות המכולות הקטנות שיוצאות מחיפה לאחר שיטעון מספינות שהגיעו מהמזרח הרחוק.
המפות מצביעות על כך שמן הראוי הוא לערוך בדיקה מחודשת של הנתונים שעל פיהן נקבעה כדאיות הקמת נמל המפרץ. כל פיתוח של מפרץ חיפה חיב לכלול גם את האופציה של ירידה דרמטית בכמות המכולות שתעבור דרך נמל חיפה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה